Samäganderättslagen och bil

Min dotter ock kille ska seperara han har betalat 85000:- i kontant för, bilen kostade 170000:- som dom lånat tillsammans och amuterat 70000:- hur gör man då vid seperation bilen är idag värd 95000:-

Mvh lars

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först kan nämnas att bilar inte utgör samboegendom och delas generellt sett inte på vid en separation. Detta innebär att den som köpte bilen äger den. Vem som står som ägare har mindre betydelse för bedömningen. Trots att endast han betalade kontant för bilen är det möjligt att bilen ska anses som samägd. Kriterierna för att s.k. dold samäganderätt ska föreligga är:

(1) en sambo har köpt egendom för gemensamt bruk, (2) att den andre sambon har möjliggjort/underlättat förvärvet genom ett ekonomiskt tillskott, (3) att sambon som köpte egendomen har förstått att syftet med det ekonomiska tillskottet är att det ska föreligga samäganderätt och (4) att det föreligger en gemensam partsvilja att egendomen som inköpts skulle vara samägd.

Om dessa förutsättningar är uppfyllda är egendomen samägd och samäganderättslagen är tillämplig. Eftersom de har lånat pengar och amorterat gemensamt bör samägande föreligga. Det innebär att hon kan ses som ägare till hälften av bilen.

Eftersom samäganderättslagen är tillämplig och inte sambolagens regler om samboegendom kommer inte det delade ägarskapet upphöra genom separationen. De fortsätter därför att äga bilen gemensamt om inte den ena köper ut den andra.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare