Samäganderättsavtal

Min man äger en husbåt tillsammans med en vän. Jag vill ha ett papper som talar om vad som ska hända om den ena faller bort. Men jag vet inte hur jag ska få tag på ett papper som dom kan fylla i.

Tacksam för hjälp med detta

Mvh helena samuelsson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I denna situation är Samäganderättslagen (SamägL), se här, tillämplig. SamägL är dispositiv, vilket innebär att dess regler går att avtala bort genom ett samäganderättsavtal. De regler som föreskrivs i lagtexten gäller om ni inte skriver något annat i avtalet. Att reglera äganderätten i ett samäganderättsavtal är ett bra sätt att undvika onödiga konflikter och värna om relationer. Det finns inget krav på att ett samäganderättsavtal måste vara skriftligt men det är till en stor fördel med ett skriftligt avtal då risken annars är stor att ord står mot ord i slutändan. SamägL uppställer inga formkrav på hur ett samäganderättsavtal ska utformas. Det är därmed i stort sett fritt att skriva avtalet efter eget tycke. Om de vill upprätta detta avtal själva föreslår jag att de går igenom lagtexten för att se om det finns frågor som de vill reglera som inte framgår av lagtexten eller om de vill komma överens om annat än vad lagtexten säger. Det finns i sådana fall gratis mallar att ta del av, exempelvis här. Dessa mallar är bara exempel på hur samäganderättsavtal kan se ut. Man kan därmed inte vara säker på att mallen avser just den situation man befinner sig i eller att den är juridiskt korrekt.

Om de är ute efter ett säkert avtal som är skräddarsydd för just deras specifika situation, erbjuder vi på Lawline en utarbetad och kvalitetssäkerad tjänst som går att ta del av här. Det går till på detta sätt: De får svara på ett antal frågor, samma som juristen skulle ställa till dem på ett möte, sedan genereras deras avtal till en PDF och skickas direkt till deras e-post. Om ni vill ha mer information om detta kontakta oss gärna på telefon 08-533 300 04 . Våra telefontider är måndag till onsdag kl 10 - 16.

Hoppas mitt svar hjälpte dig!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare