Samäganderätt. Vad kan vi göra om vi är osams?

Enligt samägandelagen skall man ju i princip vara överens om alla åtgärder beträffande den samägda egendomen. Om ena parten får för sig att hyra ut egendomen (i detta fallet en båt), hur kan andra parten med rättslig verkan förebygga att båten t ex plötsligt är uthyrd under dennes semester? Kan man tex kräva att sajten (eller tidningen) där båten annonseras tar bort annonsen om båda ägarna inte är överens? Måste man låta brottet (uthyrningen) först ske för att i efterhand stämma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du kräver att sajten (eller tidningen) tar bort annonsen så kommer du nog tyvärr inte vinna någon framgång. Precis som du skriver måste samtliga delägare samtycka till en eventuell uthyrning (2 § Lagen om samäganderätt). Om samtliga delägare inte kommer överens om en eventuell uthyrning (eller i övrigt hur egendomen ska förvaltas) så kan en delägare ansöka hos tingsrätten om att en god man ska utses. Den goda mannen kommer i sådana fall överta förvaltningen av egendomen under en viss tid (3 § Lagen om samäganderätt). Den gode mannen har då rätt att hyra ut egendomen, om han anser att det är det bästa för delägarna (4 § Lagen om samäganderätt).

Det personen i din fråga skulle kunna göra är (1) ansöka om att utse en god man, (2) ansöka om tvångsförsäljning (6 § Lagen om samäganderätt, för att bli fri) eller (3) upprätta ett skriftligt samäganderättsavtal som gäller i stället för reglerna i Lagen om samäganderätt. I detta skriftliga avtal kan delägarna avtala om, exempelvis, hur förvaltningen av egendomen ska skötas (uthyrning etc).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare