FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/05/2018

Samäganderätt vid äktenskapsskillnad?

Har jag rätt att utnyttja vårt sommarhus vid skilsmässa,lånet står på min hustru men jag varit med att betala.

Hon har tagit nyckel samt att jag inte får använda det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samägande hittar du lag om samäganderätt (samäganderättslagen) och regler om vad som gäller vid äktenskap och skilsmässa hittar du i äktenskapsbalken.

Vid en äktenskapsskillnad (skilsmässa) ska en bodelning förrättas enligt äktenskapsbalken 9 kap 1 §. Genom bodelningen kommer era tillgångar delas upp. Det som ingår i bodelningen är giftorättsgods, enligt 10 kap 1 §. Det som inte ska ingå är alltså enskild egendom, vilket regleras i 7 kap. Enskild egendom är egendom som gjorts till enskild genom äktenskapsförord eller genom föreskrift vid arv, testamente eller gåva.

Huvudregeln vid bodelning vid äktenskapsskillnad är en likadelning. Förenklat går en bodelning till så att giftorättsgodset delas upp efter vem av makarna som äger den eller om den samägs. Därefter får respektive make dra av sina skulder från "sitt" giftorättsgods. Därefter, ska värdet av godset delas upp på andelar så att respektive part får lika mycket efter det att skuldavräkningen skett. Efter andelsberäkningen delas själva egendomen upp på lotter. Ni får då äganderätt till respektive lott. Skulle huset läggas på din hustrus lott innebär det att hon blir ensamägare av huset.

Men, jag tolkar dig som att ingen bodelning skett ännu vilket skulle innebära att ni fortfarande har samäganderätt till sommarhuset. Eftersom att ni båda varit med och betalat för huset äger ni det båda två, jämför 1 § samäganderättslagen. Det innebär att du fortfarande är ägare över huset och att du därför har rätt att nyttja det.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga eller kontakta en jurist.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare