Samäganderätt till hund som köpts gemensamt

Vem har rätt till hunden? Köptes som familjehund, kvinnan betalade handpenning på 1500, mannen betalar resterande 5500. Kvinnan skriver sej som ägare. Var vid tillfället gifta, dock gjort boskillnad redan innan. Dock blir det skilsmässa senare, d¨görs ingen boskillnad, hunden inkäptes efter den, vad gäller nu? Hon tog hunden vid skilsmässa, lämnade efter ett tag tillbaka honom d¨hon ansåg att det var "jobbigt", hon har fibromyalgi och en son med diagnos ADHD, men efter 5 dar hämtade hon hunden och samtidigt hotade mannen " att du kommer aldrig få se hunden mer". Och så har det nu varit. Ca 7 mån sedan. NUI har hon dock blivit sambo med ny man, där finns 2 jakthundar sen innan.

Men har mannen någon som helst "rätt" att få hunden tillbaka eller att få umgängesrätt. Han betade mat och

allt annat innan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ägarskapet av hunden regleras i lagen om samäganderättslagen (SamägL). Eftersom kvinnan står på kontraktet är hon som huvudregel att ses som ägare till hunden. Utifrån det du beskriver har dem dock skaffat hunden tillsammans, med avsikt att äga den gemensamt.

Kvinnan och mannen anses därför vara samägare till valpen även om bara kvinnan står på kontraktet. Även om kvinnan står på kontraktet, äger dem alltså hunden 50 % var (1 § SamägL).

Med det följer att kvinnan och mannen bör försöka komma överens om man ska turas om att ha hunden, eller om en av dem ska köpa ut den andra.

Om kvinnan motsätter sig det är nästa steg att väcka talan om äganderätt i tingsrätten. Det görs genom en stämningsansökan:

http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Det som behövs vid eventuell tvist är bevis för mannen att han var delaktig i köpet, exempelvis köpetransaktioner osv.

Jag hoppas att allt reder ut sig och att hunden kommer till sin rätta. Hoppas det här var svar på frågan!

Sara HillRådgivare