FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/01/2022

Samäganderätt och vad man får ta undan från en bodelning

Vi ligger i skilsmässa, vi står för lånet av huset båda + inventarier. Är det olagligt om jag hämtar några nödvändiga prylar som tex badlakan och påslakan eller andra småsaker?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och omständigheter

Jag förstår det som att du ligger i skilsmässa och undrar huruvida det finns prylar eller andra småsaker som inte är olagligt att ta med dig från den bostaden ni bott i innan.

Av din fråga så kan jag inte tyda i vilket skede i skilsmässan ni är i. Först kommer jag förklara vad som gäller i ett stadium där det inte är aktuellt för bodelning, det vill säga gällande samägande av saker. Jag sedan förklara vad som gäller ur ett perspektiv när det är dags för bodelning.

Prylar, påslakan och badlakan som du får hämta ut - samägande av saker

Påslakan, prylar och badlakan är lösa saker. Då ni har bott tillsammans så har ni lika rätt till påslakanen och badlakanen eftersom ni båda äger dem. Ni har därför lika mycket rätt till påslakanen och badlakanen (1§ lag om samäganderätt). Därmed eftersom du äger dem lika mycket som din make så har du äganderätt till dem och får hämta ut så det finns till dig.

Om det är prylar som du äger så omfattas dem inte av lagen om samäganderätt, då har du själv rätt till dem.

Prylar, påslakan och badlakan som du får hämta ut - bodelning

När två gifta personer skiljer sig så ska makarnas egendom fördelas i en bodelning (9:1 ÄktB). Från bodelningen får man som make ta undan (det vill säga det ta undan i form av att det inte ingår i bodelningen) kläder och andra föremål som maken har uteslutande för sitt personliga bruk. Detta får då ske i en skälig (rimlig) omfattning, det vill säga beroende på ekonomiskt värde (10:3 ÄktB).

Småsakerna ska då vara för ditt uteslutande personliga bruk vilket innebär att det ska vara saker som bara du använder och tillhör dig. Exempelvis kan det vara glasögon, rakapparater eller armbandsur.

Badlakanen och påslakanen ska också vara uteslutande för ditt personliga bruk vilket innebär att om det är så att det är tydligt att badlakanet eller påslakanet tillhör dig så får du hämta det. Oftast är badlakan och påslakan av sådan natur att man delar på dem, då kan du inte hämta ut dem för då är det för bådas bruk och inte uteslutande ditt personliga.

Som förklarat ovan så måste detta ske inom en rimlig omfattning. Exempelvis om det är så att en klocka som du äger är extremt värdefull så kan det vara så att den måste ingå i bodelningen. Detta kan också vara beroende på era ekonomiska förhållanden. Exempelvis om ni är extremt rika så kan rätten att ta undan kläder och föremål utvidgas då det spelar mindre roll om dessa ingår i bodelningen eller inte. För att göra det extra tydligt kan du tänka dig att för en oerhört rik person kan en klocka på 30 000 kr vara lite pengar, men för en annan kan det vara en stor tillgång.

Tips

Min rekommendation är att om ni är i ett stadie där bodelning inte hunnit bli aktuellt så kan du hämta ut påslakan, prylar och badlakan. Du kan hänvisa till att ni båda är ägare till dem och har rätt till dem. Om det är dina prylar så har du en egen rätt till dem och kan hämta ut dem.

Om det är så att ni är i ett stadie där det är dags för bodelning så rekommenderar jag att ta ut de småprylarna som har värde för dig men inte ett stort ekonomiskt värde. Sedan gällande påslakanen och badlakanen kan du ha rätt till att ta undan dem också om de är till ditt uteslutande personliga bruk.

Carl MalmströmRådgivare