Samäganderätt eller ensamägande av hund? Spelar samboförhållande någon roll?

Hej,

Jag äger min hund sedan flera år innan jag blev sambo, men vill säkerställa att hunden förblir min i fall vi skulle separera. Som jag har förstått det räknas inte hundar som sambo-egendom (korrekt?), utan det som oroar mig är att vi betalar alla kostnader för hunden tillsammans, mat, vaccinering, veterinär, försäkring, dagis etc. Skulle min sambo kunna få någon form av samäganderätt till hunden baserat på dessa gemensamma utgifter?

Om så är fallet - hur ser jag till att det inte blir någon samäganderätt? Vi har inte varit sambos så länge, så är det bästa alternativet att jag tar över några kostnader igen (försäkring tex)? Eller är det bättre att uppdatera samboavtalet och inkludera vad som gäller för hunden? (det står redan i samboavtalet att allting som tagits med in i samboskapet samt allt som inköpts under samboskapet ska förblir den personens egendom, kan det gälla även hunden?). Om vi uppdaterar samboavtalet med ett tillägg - behöver det bevittnas?

Eller behöver jag inte göra någonting och kan lita på att hunden förblir min ifall samboskapet skulle avslutas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du verkar ha förstått utgör en hund inte samboegendom. Endast gemensam bostad och bohag kan utgöra sådan egendom under vissa omständigheter. Detta följer av 3 § sambolagen. Någon anledning att skriva något om hunden i ett samboavtal finns inte. Är det du som köpt hunden är det du som äger hunden. Att din sambo betalar för hunden betyder inte att hen äger halva hunden. Det skulle kunna få en sådan effekt om det kan anses att det varit er gemensamma partsavsikt att din sambos betalning av kostnader skulle leda till att ni ägde hunden gemensam. Detta skulle dock din sambo i en eventuell tvist behöva visa. Vill du vara helt säker kan ni alltid skriva ett avtal mellan er där det helt enkelt står att du ska äga hunden ensamt, trots att din sambo betalar för den.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare