Samäganderätt av hund - hur får man ensamrätt rättsligt?

Hej!

Jag och min föredetta sambo köpte tillsammans en hund. Jag står som ägare och på försäkring m.m. Men båda betalade köpet av hunden.

Vi har nu haft delad vårdnad i 3 år och jag känner att 1. Jag är inte jättesugen på att träffa honom eller hans nya sambo varannan vecka

2. Det är bara jag som tar han om hunden (klipper klor, päls, gör veterinärbesök osv)

3. Jag studerar och har därför väldigt mycket tid för hunden. Han driver efter företag och är på jobbet ca 11-12 timmar per dag + 5-6 timmar på helgen, vilket gör att det är hans nya sambo som har allt ansvar de veckor hunden är hos dem.

4. Han får inte den omtanken och framför allt motionen han behöver för att må bra.

Jag känner helt enkelt att hunden har det väldigt mycket bättre hos mig.

Vad kan jag göra för att ha hunden på heltid?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du som delägare till en hund kan göra för att få rätt till ensamt ägande av hunden.

För att besvara din fråga kommer jag gå igenom reglerna kring dold samäganderätt.

Dold samäganderätt
För att dold samäganderätt ska anses föreligga ska:

1) köpet av egendomen ha varit avsett för bådas användning;
2) den som inte står som ägare till egendomen ska ha bidragit ekonomiskt vid köptillfället.

Om dessa båda är uppfyllda ska en presumtion om samägande anses föreligga. Presumtionen innebär att det är upp till ägaren att bevisa att betalningen av den som inte står som ägare av egendomen endast varit ett lån exempelvis och därmed inte ett bidrag vid köpet.

Som jag förstår det så var ni eniga vid köpet att hunden skulle tillhöra er båda. Utöver detta betalade ni båda för köpet. Sammanslaget leder detta till att ni äger hunden ihop trots att du står som ägare och har hand om veterinärbesök och liknande.

Omförhandla avtalet med din före detta sambo
Då ni båda har rätt till hunden så har jag dessvärre inget annat alternativ än att råda dig att omförhandla vårdnadsförhållandet med din före detta sambo. Du skulle exempelvis kunna erbjuda en köpesumma som motsvarar den del av betalningen som din sambo stod för vid köpet av hunden för tre år sedan eller liknande. Vårdnad av husdjur regleras dessvärre inte i lag på sätt som när det gäller till exempel vårdnad av barn, varför något tydligare svar än det här inte är möjligt att ge.

Jag beklagar att jag inte har ett mer användbart svar än så, men jag önskar dig lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Carl JanssonRådgivare