Samäganderätt

Hej jag och min föredetta sambo köpte en hund tillsammans, jag valde hund och betalade den men hon står som ägare.

Vem har rätt till hunden nu när vi gått isär?

Då hon nekar mig hunden bara för att den är skriven på henne.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När man går isär och bodelning ska göras är det endast bostad och bohag som sambos köpt för gemensam användning som omfattas av sambolagens regler. Begreppet bohag omfattar möbler och hushållsmaskiner, dock ej husdjur. Sambolagen gäller alltså inte vid husdjur.

Samäganderätt
Om ni har införskaffat hunden tillsammans så äger ni hunden med samäganderätt, detta oavsett om din f.d. sambo står som ägare. Detta innebär att du har lika stor rätt att ha hunden som din f.d. sambo. Då du dessutom betalat för hela hunden talar det än mer för att du också har rätt till hunden oavsett vem som står som ägare.

Vid alla åtgärder och frågor som rör hunden krävs bådas samtycke, 2 § Lag om samäganderätt. Ni bör därför försöka komma överens om hur ni ska dela på hunden, till exempel hur mycket du ska få träffa den. Om ni inte kan dela på hunden kan ni komma överens om att den ene köper ut den andre och därmed blir ensam ägare. Om ni inte kan nå en överenskommelse kan du vända dig till tingsrätten som då prövar äganderättsfrågan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare