Samägande av villa

Om man äget 50% av en villa och man vill separear samt att den andra parten inte vill sälja hur går man till väga

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att ni inte reglerat ert ägande i något avtal, lag om samäganderätt blir då tillämplig.

Samägande av villan
Eftersom ni äger 50 % var av villan har ni samäganderätt (1 § lag om samäganderätt). Ett förfogande, så som att sälja villan, kräver som utgångspunkt båda parters samtycke (2 § lag om samäganderätt).

Ni förfogar dock över era egna delar (50 %) fritt och den av er som vill sälja kan alltså framtvinga en försäljning.

Den av er vill sälja fastigheten kan hos domstolen begära att villan, för gemensam räkning, säljs vid en offentlig auktion (6 § lag om samäganderätt). Det krävs alltså att den som vill sälja ansöker om det hos domstol i de fall samtliga delägare av villan inte kan komma överens.

Råd utifrån ovanstående
Jag råder därför parterna att i första hand försöka komma överens med vetskapen om att den som vill sälja KAN sälja med hjälp av domstol oavsett. Det är alltså lättare för båda om inblandning av domstol och offentlig auktion undviks, och villan säljs under normala former.

Hoppas att det här gav svar på frågan. Hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare