samägande av mark

Hej! Vi är två ägare av en bit mark, kan då en av oss ge bort en bit av marken utan att informera den andra ägaren?. Vänliga hälsningar BJ

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni både äger marken tillsammans, samäger ni marken. Det är därför lagen om samäganderätt som är tillämplig i er situation. Lagen bestämmer bara vad som gäller mellan dig och din vän om ni inte har ett eget avtal som reglerar ert samägande. Det framgår inte av din fråga huruvida ni har ett samäganderättsavtal gällande marken och jag kommer därför att utgå från att så inte är fallet.

Huvudregeln när ni är flera personer som äger en mark är att samtliga måste vara överens gällande beslut som rör hela marken, oavsett hur stor andel ni äger (se 2 § SamägarL). Detta innebär att du inte kan sälja hela marken utan att först inhämta samtycke.

Lagen förhindrar däremot inte dig att bestämma över din andel av marken. Det är därför möjligt för dig att sälja eller ge din del i gåva.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna MustafaRådgivare