Samägande av hund

Hej

Jag och min sambo skaffade en hund tillsammans 2014. Jag betalade handpenningen för honom på 3000:- och hon betalade resterande belopp på 10000:-

Jag har betalat vår hundvakt varje månad och mat till honom. Min sambo har betalat försäkringen på honom. Hon står även som ägare hos Jordbruksverket då vi tyckte det va bäst eftersom hon stod på försäkringen.

Nu när vi flyttat isär vill hon inte låta mig ha honom varannan vecka. Utan jag får bara ha honom enstaka dagar när det passar henne.

Jag var även till veterinären igår 12/12-18 då han fått bronkit och har betalt den kostnaden helt själv.

Hur ska jag göra för att få ha min hund hos mig mer?

Kan hon verkligen stoppa mig från att inte träffa honom? Hon säger att det är hennes hund för hon betalade mer för honom och har betalat försäkringen.

Men jag har betalt för alla kringkostnader för honom i 4 år. Jag vill ha min hund hos mig mer än jag får nu.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För att besvara frågan kommer vi att gå in och titta i lag om samäganderätt.

Huvudregeln är att det är den registrerade ägaren, alltså din f.d sambo, som också äger hunden. Men, trots att det är din f.d sambo som stod på kontraktet så har ju du varit delaktig ekonomiskt. Eftersom ni redan vid köpet av hunden betalade var sin del och eftersom du dessutom betalat löpande utgifter kopplade till hunden, som hundvakt och mat, så anses ni vara samägare till den, 1 § lag om samäganderätt.

Samägande innebär att du och din f.d sambo äger hunden tillsammans och att alla beslut som rör hunden ska tas gemensamt av er, 2 § lag om samäganderätt.

Är det så att ni inte kan enas om vem som ska få ta hand om hunden så kan ni hos Tingsrätten ansöka om att en god man under en viss tid ska ta hand om hunden, 3 § lag om samäganderätt. Ett annat alternativ om ni inte kan enas är att någon av er köper er ut ur ägarskapet.

Jag rekommenderar dig att du pratar med din f.d sambo och talar om för henne att ni faktiskt äger hunden tillsammans och måste ta beslut om hunden tillsammans och att hon därmed inte kan bestämma alltid själv. Om det inte skulle lösa sig är du välkommen att vända dig till oss igen med en ny fråga eller kontakta Lawlines juristbyrå för att få ytterligare hjälp.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare