Samägande av häst

Hej!

Jag och en kompis köpte en häst tillsammans.

Vid inköps tillfället skrev bara min kompis på köpeavtalet för att det var hon som haft kontakt med säljaren och inte uppgivit att vi skulle köpa den tillsammans.

Hur skall jag göra för att få ett juridiskt bindande dokument på att jag äger halva hästen?

Skall vi skriva ett köpekontrakt på halva hästen eller räcker det med att skriva ett dokument med att jag har betalat för halva hästen och således äger halva hästen?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det jag rekommenderar er att göra är att skriva ett så kallat samägandeavtal. Samägande innebär att ni äger hästens tillsammans, samt att alla beslut gällande hästen ska tas gemensamt av er (2 § lag om samäganderätt).

Det finns inga särskilda formkrav för att ett samägandeavtal ska betraktas som bindande; ett sådant är alltid bindande tills dess att det sägs upp. Samägandeavtalets funktion är att ni tillsammans ska komma överens om och tydliggöra hur ert samägande ska utformas. Jag bifogar här nedan ett antal punkter som kan vara bra att skriva med i ett samägandeavtal:

- Nyttjandet av hästen (här kan ni fördela exempelvis vilka veckodagar eller mellan vilka tider ni nyttjar hästen).

- Bestämmanderätt (vem beslutar om vad?).

- Kostnader (ex. att du alltid betalar för mat, medan din kompis bekostar något annat).

- Hur ska ni fördela kostnaderna om hästen blir sjuk eller andra större kostnader uppkommer?

Huvudregeln vid samägande är som sagt att man gemensamt ska ta alla beslut som rör det man äger tillsammans, i det här fallet hästen. Det kan dock vara klokt att föreskriva i ett samägandeavtal att ni samtycker att enbart en av er fattar ett beslut i situationer då beslutstagandet inte kan skjutas upp, om något akut händer och det inte går att invänta den andres svar exempelvis.

Jag rekommenderar alltså starkt att ni sätter er tillsammans och diskuterar samt skriver ned allting kring ert gemensamma ägande och undertecknar sedan avtalet båda två. Vad som tas med i avtalet är upp till er att bestämma. Kopiera det gärna så att ni får varsin kopia av avtalet, samt bifoga utdrag från din bank på betalning eller överföring men också din kompis köpeavtal, så att ni har varsin mapp med alla dokument samlade. Även om det kan kännas onödigt att göra det, underlättar och klargör skriftliga avtal väldigt mycket om en konflikt mot förmodan någon gång skulle uppstå.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare