Samägande av bil

Hej!

Jag och sambon går skilda vägar. För 6 månader sedan köpte vi en ny bil vilken jag är registrerad ägare av, vid gick båda in med 50 % var av den totala kontantinsatsen i samband med köpet.

Nu är vi båda osäker på hur vi ska hantera den handpenning som min f.d. sambo betalade, hon vill så klart ha tillbaka 100 % av sin del. Jag tycker det är orimligt och ser att den delen jag ska återbetala till henne utgör hennes del av handpenningen med avdrag för bilens värdeminskning.

Hur bör vi göra?

Tack på förhand.

Andreas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I det här fallet blir lagen som samäganderätt tillämplig eftersom ni äger en lös sak tillsammans enligt 1 §. Huvudregeln är då enligt samma lagrum att man ska dela på godset med lika delar om inget annat kan visas och det är den som påstår som ska kunna visa att det förhåller sig annorlunda. En sådan omständighet skulle till exempel kunna vara att den ena betalat fordonsskatt, reparationer, utrustning, avbetalningar på lån eller liknande.

Förslaget är väl följande; ni skaffade bilen gemensamt för att nyttja tillsammans. Ni gick in med halva kontantinsatsen vardera och såvitt jag kan bedöma utefter den informationen har ni lika rätt till andel i bilen. Det framgår inte av din fråga huruvida ni har lån eller avbetalningar på bilen men det är ju ofta så. Det innebär alltså att det du blir skyldig ditt ex för bilen om du tänker behålla den är marknadsvärdet på bilen (alltså vad ni får för den idag) minus de eventuella lån som tagits på bilen och delar det mellan er två. Detta alltså i beaktande av det jag skrivit ovan, att ni delat lika på eventuella kostnader och utgifter som bilen medfört.

Hoppas du fått svar på din fråga och att ni kommer överens på ett bra sätt.

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare