FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/11/2013

Säljarens utfästelser

Hej! Köpte en bil igår och killen jag köpte bilen av sa "Bli inte rädd om det kommer fram olja inunder, för jag tappa en dunk sågkedjeolja på flaket så det kan rinna efter" och när vi åker hemåt stannar vi och tankar bara efter ca 2mil så ser vi att det rinner olja under bilen. Vi fortsätter hemåt, men efter 12mil börjar varningslampan för bromsarna lysa. Det visade sig att det var bromsolja som rann, inte sågkedjeolja som han sa. Vad kan jag göra? Tycker det verkar som ett dolt fel. Tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej!

Då båda avtalsparterna är privatpersoner regleras köpet av Köplagen (KöpL), https://lagen.nu/1990:931). KöpL är dispositiv vilket innebär att om ni har avtalat om något annat så gäller det över lagen. Då du inte nämner något om ett avtal så utgår jag i mitt svar från att ni inte har något sådant.

Risken för varan övergår när köparen när denne tar om hand om den, vilket innebär att risken för bilen övergick på dig när du körde den från säljaren enligt 6 § 2 st samt 13 § KöpL.

Frågan om bilen är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet vid den tidpunkt när risken övergick på köparen. Säljaren svarar för fel som fanns vid denna tidpunkt, men som visat sig senare. Om fel uppkommer efter att risken gått över på köparen, ska varan anses felaktig om det beror på säljarens avtalsbrott samt om någon garanti eller liknande utfästelse har avtalats om då säljaren svarar för produktens användbarhet enligt 21 § KöpL. Då säljaren i detta fall lämnat en utfästelse bör detta innebära att han ska bära kostnaderna för ev reparation, prissänkning eller gå med på hävning av köpet enligt 34 eller 37 §§ KöpL.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare