FrågaAVTALSRÄTTAvtal09/11/2017

Säljaren sålde mopeden till någon annan trots avtal

Hej,

Vi kommer precis otroligt besvikna från en privatperson som annonserat en moppe.

Vår son ringde direkt då annonsen kom ut (lördag 18). säljaren sade att han var den första som ringde och att vi var välkomna på fm dagen efter.

Jag bifogar sms konversation mellan min son o säljaren.

IMG_5428.PNG

Som du ser säger säljaren till oss att komma, men då vi är på väg får vi ett nytt sms att moppen är såld.

Får man verkligen bete sig så här?

1000 tack för hjälpen

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Till att börja med kan jag tyvärr inte se sms-konversationen som du har bifogat. Jag vet inte heller huruvida ni hade bestämt att mopeden skulle köpas, om ni bara skulle titta på den eller vad det rörde sig om för omständigheter. Jag utgår från att ni hade kommit överens om ett pris och att ni skulle köpa mopeden på fm dagen efter.

Bindande avtal
Enligt 1 kap. 1 § Avtalslagen framgår det att ett avtal är bindande för båda parter då det har ingåtts. Avtal kommer till stånd genom anbud och accept. Annonsen på mopeden är inte att anse som ett anbud då det inte är riktat till en bestämd adressat. Istället är det ni som lägger fram ett anbud genom att ringa och säga att ni vill köpa mopeden för x antal kronor. När säljaren då accepterar ert anbud så har ni ett bindande avtal. Ett bindande avtal ska hållas enligt principen Pacta Sunt Servanda, och säljaren får inte träffa avtal med någon annan gällande mopeden.

Förutsatt att omständigheterna jag har utgått från stämmer överens med er situation så har säljaren en skyldighet att följa avtalet, annars gör sig säljaren skyldig till avtalsbrott.

Det du kan göra vid avtalsbrott är att ansöka om stämning hos tingsrätten. Information om hur du går tillväga med en stämningsansökan finns här. Behöver du hjälp med att upprätta en stämningsansökan rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister, här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare