Säljaren har inte avhjälpt felet på varan, kan jag häva köpet?

Hej

Imorgon (9 juni 2019) har det gått 4 veckor sedan vi har fått leveransen av en säng som varit skadad av leveransen.

Leveranskillarna från den egna sängmärket skadade sängen då dem gjorde fel vid inbärningen av sängen och när vi tillslut bad dem prova ena hållet ifall sängen skulle gå in, gick det. Tyvärr vad skadan redan skedd och det blev en hörn upprispad på sängtyget.

Denna säng har kostat hemskt mycket pengar och när vi bad om kompensation sa dem först att vi fick en sängkappa, tog ett par men och men för att få en hel bas istället kostnadsfritt då det var i basen, tyget skadades.

Nu har det gått 4 veckor som sagt imorgon (9 juni 2019) och ännu ingen bas trots att dem sa att det skulle ta mellan 3-4 veckor.

På ett mejl svar när vi frågade förra veckan sa dem att basen kommer i mitten av juni. Nu undrar vi om vi kan häva köpet?

Läste från en konsumentrådgivare från konsumentverket att skälig tid är oftast just mellan 3-4 veckor.

Idag (8 juni 2019) ska vi gå till butiken och även lämna in konsumentverkets ångerblankett.

Hur ska vi göra? Har vi rätt att häva köpet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du köpt sängen på nätet gäller följande:

Du har i detta fall som konsument en ångerrätt som löper 14 dagar från att du tagit emot sängen (DAL 2 kap. 12 §). Det innebär att du inom dessa 14 dagar har rätt att ångra ditt köp, genom att meddela säljaren (DAL 2 kap. 10 §). Detta kan du göra t.ex. i konsumentverkets ångerblankett, precis som du skriver.

Detta gäller dock inte om du köpt sängen i butik, eftersom DAL (Distansavtalslagen) inte gäller för köp i butik (DAL 1 kap. 1 §).

Vad kan du annars göra?

Vänd dig till återförsäljaren först

I första hand är det bra att vända sig till återförsäljaren, för att se om köpet omfattas av öppet köp eller liknande.

Omfattas köpet inte av öppet köp, gäller följande:

Ditt köp är, precis som du är inne på, ett konsumentköp, vilket innebär att konsumentköplagens (KköpL) regler gäller (KköpL 1 §).

Det är säljaren som står för "risken" för sängen innan den har avlämnats, vilket innebär att säljaren som står för skadan som uppstår på sängens bas innan leveransen av sängen är klar (KköpL 8 §, KköpL 6 §).

Eftersom tyget på sängens bas har rispats upp har ett s.k. fel i vara uppstått (KköpL 16 §) - då finns det olika möjligheter för dig som konsument att få felet ersatt eller åtgärdat efter att du har reklamerat (klagat på) sängen. Du frågar specifikt om du kan häva köpet, eftersom företaget dröjt med att leverera en ny sängbas till dig.

Har du rätt att häva köpet?

Regler om rätten att häva i köp finns i KköpL 28 § och 29 §. Enligt dessa regler är ska felet på sängen avhjälpas i första hand, d.v.s. genom att du får en ny sängbas levererad till dig. Om avhjälpande av felet inte kan ske inom skälig tid efter reklamationen kan det däremot vara aktuellt att häva köpet. Regeln om säljarens skyldighet att avhjälpa fel i vara finns i KköpL 26 §. Även där står det att avhjälpande ska ske inom skälig tid efter att du som konsument har begärt det.

Vad är då skälig tid? Det står inte uttryckligen i lagen tyvärr. Enligt lagens förarbeten ska vad som är skälig tid bedömas med hänsyn till konsumentens intresse av att få varan i felfritt skick och näringsidkarens möjligheter att avhjälpa felet. Eftersom säljaren i ditt fall har lämnat ett besked till dig om att det kan ta 3-4 veckor att leverera den nya sängbasen, och du har godtagit detta, ska ni anses ha ingått ett avtal om avhjälpandet, enligt lagens förarbeten. Eftersom det nu har gått 4 veckor utan att du har fått en ny sängbas, skulle jag argumentera för att den skäliga tiden får anses ha löpt ut.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs också enligt KköpL 29 § att felet på sängen är av väsentlig betydelse för dig. Det ska då göras en helhetsbedömning av dels säljarens möjligheter att avhjälpa felet, d.v.s. leverera en ny sängbas, eller kompensera på annat sätt, och dina förutsättningar som köpare.

Som som du kanske förstår är både om skälig tid har gått, och om köpet är av väsentlig betydelse för dig som köpare, bedömningsfrågor som avgörs i varje enskilt fall. Jag kan därför inte ge ett konkret svar på om du har rätt till hävning eller inte.

Jag hoppas i alla fall att du fått en klarare bild av vad som gäller för hävning, och hur du kan argumentera om du väljer att kräva hävning av köpet!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare