Sälja sin andel av samägd fastighet

Hej!

Äger 75% av fastigheten som också är min bostad, Min sambos barn ärvde 25% kan dom sälja sin del på öppna marknaden även om jag inte vill sälja.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller regler om fastigheter som ägs gemensamt aktualiserar lag om samäganderätt såvida inget annat avtalats.

Enligt 2 § lag om samäganderätt krävs som huvudregel samtycke från samtliga delägare vid förfogande av det samägda godset i dess helhet. Med anledning av lagtextens ordalydelse kan man dra slutsatsen att varje delägare har rätt att förfoga över sin egna andel av den samägda egendomen. Din sambos barn har alltså rätt att sälja sin andel (25 %) av fastigheten på den öppna marknaden utan ditt samtycke. Detta gäller såvida ni inte avtalat om något försäljningsförbud eller dylikt.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare