FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/11/2018

Sälja en samägd fastighet fastän den andra parten inte vill det?

Min dotter och hennes fd. köpte ett hus tillsammans och när de separerade skulle han bo kvar och betala kostnaderna. Nu har han inte gjort det så dom har fått meddelande från banken att de tänker avsluta lånet den 14 december om inte de betalar in det som är obetalat. Ingen av dom bor i huset idag. Min dotter vill sälja men hennes fd vägrar att sälja. De har haft intresserade köpare. Hur kan man göra så att det inte går vidare till exekutiv auktion.?

De bor i ett mindre samhälle så det är inte lätt att sälja ett hus där.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga är det lite oklart om det är ett samboförhållande eller ett äktenskap som har upphört. Jag antar i detta svar att äktenskap som har upphört. Vidare är det även oklart hur fördelningen gjordes vid bodelningen, alltså vem som fick vad. Du antyder i din fråga att din dotter vill sälja men inte hennes före detta man. Jag tolkar detta som att i fördelningen så kom de överens om att dela på huset så båda äger 50 % var.

Om det är som i omständigheterna jag har antagit så finns det en Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt (SamÄL) som blir aktuell lag. Enligt 2 § SamÄL 2 § är huvudregeln att en åtgärd som rör den gemensamma egendomen som helhet kräver samtliga parters samtycke. I 6 § stadgas dock att varje delägare har rätt att, om inte parterna har avtalat om annat, vända sig till tingsrätten för att där ansöka om att egendomen skall utbjudas till gemensam försäljning på offentlig auktion.

Försäljningen kommer då handhas av en god man vilken utses av rätten. Den gode mannen bestämmer försäljningsvillkoren, utfärdar köpebrev samt fördelar köpeskillingen mellan er. Ni som delägare kan dock sätta en undre gräns för vilken den gode mannen får sälja egendomen för enligt SamÄL 8, 9 §§. Tingsrätten får dock inte fatta ett beslut om försäljning om den andra parten som motsätter sig en försäljning visar synnerliga skäl för att inte sälja egendomen. Vad synnerliga skäl är får avgöras från fall till fall. Det går inte att avgöra utifrån frågan om den andre parten i ditt fall har sådana synnerliga skäl att ett sådant beslut inte får fattas av tingsrätten. Enligt praxis avser synnerliga skäl undantagssituationer som rör sociala förhållanden och alltså inte för att den andre parten gillar området i allmänhet.

Alltså finns det en möjlighet att gå via tingsrätten för att få fastigheten såld på offentlig auktion om din dotter vill göra det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare