Sälja eller gåva - beskattningen för bostäder vid dessa transaktioner

Hej,

Vi (3 st barn) köpte en lägenhet till vår gamla och hon bidrog med en del också. Resten fick vi ta banklån. Så lägneheten ägs av oss fyra med olika andelar. Kan hon skänka henns del till oss alla 3 som gåva skattefritt medan hon lever?Om så fins det ngn gräns hur mkt per år eller person? Eller är det bättre att vänta tills den dag vi ärver den? Vilket är bättre financiellt för alla parter? Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattning

Bostaden kan skänkas som gåva utan att någon vid gåvotillfället behöver betala skatt, den kommer däremot betalas när bostaden säljs istället. Det spelar ingen roll om bostaden ges som gåva eller arv. Detta gäller både lägenheter och fastigheter.

Utförligt svar

Tanken med att skatta på bostäder, så kallad kapitalskatt, är att skatten betalas först när en vinst uppkommit. Detta är en generell skatterättslig princip som har format lagstiftningen på området. Det är viktigt att påpeka att bara för att en bostad säljs så behövs inte skatt betalas, om ni inte gått "plus" på bostaden.

Vad detta betyder för er är att ni kan ta emot bostaden som gåva nu eller som arv utan att betala någon skatt på den, arv och gåva likställs alltså skattemässigt. Detta kan låta för bra för att vara sant, och det är det till viss del. Vad som händer istället är att egendomen räknas som gåva och ni träder in i gåvogivarens skattemässiga situation.

Det betyder att om ni får bostaden som gåva måste ni betala den skatt som gåvogivaren skulle betalat om den sålt bostaden. Denna skatt måste ni såklart inte betala förrän ni själva säljer bostaden.

Vad detta får för praktiska konsekvenser är att beskattningen bara skjuts upp till framtiden, ni kommer fortfarande betala lika stor skatt på den, om värdet är detsamma.

Jag ska försöka illustrera detta med ett exempel.

Låt oss säga att ni fyra köpt en lägenhet för totalt 4 miljoner kronor. Ni har betalt 1 miljon kronor var och nu ska en ägare "gå ur" bostaden och de andra tre ska ta den personens del. I dagsläget är lägenheten värd 5 miljoner kronor.

Ägaren som ska bli av med sin del kan då antingen sälja sin del, som är värd 1,25 miljoner kronor till de övriga ägarna. Då har ägaren som sålt sin del gjort en vinst på 250 000 kr som måste skattas på (om vi bortser från de olika avdrag och 22/30 regeln som kan minska skatten).

De som köpt denna del har nu höjt sitt inköpspris av sin del av lägenheten, så istället för att inköpspriset är på 1 miljon kronor är det istället lite högre. Detta gör att när de säljer bostaden så kommer vinsten de gör vara mindre än om de inte köpt den delen, och de måste betala "mindre" i skatt.

Skulle den fjärde ägaren som vill bli av med sin del istället ge bostaden som gåva har den inte gjort någon vinst. Då utgår ingen skatt men istället kommer ägarna som "får" delen hamna i samma situation som den tidigare ägaren, alltså kommer deras inköpspris varken öka eller minska (i realiteten ökar det däremot, eftersom de anses köpt en större del av bostaden), men den skatt som de sedan betalar blir lika mycket som om den fjärde ägaren sålt sin del då istället.

Detta kan verka lite klurigt men har du någon fråga så ställ den här så försöker jag svara på den.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare