Sälja bostadsrätt eller ge bort denna i form av gåva

Hej och god fortsättning,min fråga gäller min mamma skall flytta in på ett boende om en månad. Hon har en bostadsrätt som skall säljas då undrar jag, vi är tre syskon vad är det bästa för alla skall hon ge lägenheten som en gåva till oss eller skall den stå kvar på henne så hon säljer den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din Juridiska fråga!

Vad som är bäst att göra, sälja bostadsrätten i sitt namn – eller ge bort denna till er i form av gåva är svårt att svara på. Däremot kan jag redogöra för vilka skattemässiga och arvsmässiga skillnader som kommer att uppkomma beroende på hur ni väljer att göra.

Om er mor säljer bostadsrätten

Om Er mor säljer bostadsrätten blir den eventuella vinsten föremål för beskattning, denna summa kan ni enkelt räkna ut här, https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/raknautbetalaskatt.4.233f91f71260075abe8800070771.html.

Om er mor ger bort bostadsrätten

Om Er mor istället bestämmer sig för att ge bort lägenheten till Er kommer inte hon vara skyldig att betala skatt för gåvan, inte heller Ni barn är vid själva gåvotillfället skyldiga att beskatta denna. Enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen så är förvärv genom gåva skattefritt.Det blir istället när/om ni säljer bostadsrätten som beskattningen av denna ska utgå.

Vidare, om Er mor ger bort bostadsrätten kommer gåvan vara att anses som förskott på arv, såvida hon inte i ett eventuellt gåvobrev uttryckligen skriver att bostadsrätten inte ska vara att anses som ett arv.

Som framgår av mitt svar är det svårt att säga vad som är bäst - utan det beror kanske främst på vad som passar Er livssituation för tillfället. Vad som tillexempel kan påverka är hur bostadsmarknaden ser ut och så vidare.

Lycka till med bostadsrätten och hoppas Du känner att din fråga är besvarad!

Vänligen,
Alfred BrandtRådgivare