Sälja alkohol till inköpspris

Hej! Jag har Alkohol Sprit eller Ölflak överblivit efter Utomlandsvistelse och hälsar på en Bekant. Är ju billigare än bolaget, gör jag då något fel? Om jag exempelvis tar ungefär 2/3 vad dom begär på Bolaget?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel får privatpersoner inte sälja alkohol till andra, det kan dock vara tillåtet om samtliga punkter i Alkohollagen 8 kap. 1 a § är uppfyllda:

1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Du får således sälja din alkohol till maximalt inköpspris till din kompis när ni träffas. Systembolagets priser är irrelevanta eftersom det är du som inte får ha något vinstintresse, d.v.s. du får inte sälja alkoholen dyrare än ditt egna inköpspris utlandet. Om du säljer alkoholen dyrare än inköpspris gör du dig, enligt 11 kap. 3§, skyldig till olovlig försäljning av alkohol.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare