Sälja alkohol som privatperson

Hej!

Vad säger alkohollagen om jag vidareförsäljer alkohol, som är inköpt på Systembolaget, ex till en granne, kompis e.dyl, ej till någon under 20 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att privatpersoner inte får sälja alkohol till andra, men i vissa fall kan det vara tillåtet, dock måste samtliga punkter (nedan) vara uppfyllda (8 kap. 1 a § Alkohollagen):

1. Avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,

2. sker utan vinstintresse och utan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och

3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdryck.

Man får alltså sälja alkohol till det inköpspris som man själv köpt alkoholen för, man får inte sälja alkoholen dyrare än vad inköpspriset var. Jag vet inte om ni avser att sälja alkohol vid endast ett enstaka tillfälle eller om ni avser att sälja det vid flera tillfällen, men som det går att avläsa från punkt 1 får man endast sälja alkohol vid ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer. Dock måste alla de tre punkterna vara uppfyllda för att man som privatperson ska få sälja alkohol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Daniella LarsenRådgivare