FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/01/2019

Sälja ägarandel i handelsbolag

Hej, jag vill sälja min del av vårat handelsbolag, men den andra delägaren är skeptisk till detta, får jag sälja min del hur jag vill eller avsluta min del på något vis? Hur skall jag göra för att det ska gå så fort och smidigt som möjligt att bli av med min del? Och hur räknar man ut ett försäljningsvärde på ett handelsbolag? Jag måste väl kunna bli av med min del även fast den andra delägaren inte vill detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur du kan sälja din andel i ett handelsbolag. Reglerna om detta finner man i lag om handelsbolag och enkla bolag (BL).

Vad säger lagen?

I ett handelsbolag råder avtalsfrihet mellan delägare, 2 kap. 1 § BL. Detta innebär att delägare är fria att själva bestämma sina interna relationer och vilka rättigheter/skyldigheter som ska gälla. I din fråga framgår inte om det finns något avtal mellan er delägare som reglerar försäljning av ägarandel. Skulle det finnas ett avtal, får din fråga i första hand försöka besvaras med hjälp av avtalet. Skulle det dock inte finnas någon reglering gällande försäljning av delägares andel i avtalet blir ovan nämnda lag aktuell.

Utgångspunkten är att en ny bolagsman inte får inträda i ett handelsbolag utan samtycke från övriga bolagsmän (vilket blir aktuellt om du skulle sälja din andel), 2 kap. 2 § BL. För att du ska kunna sälja din andel krävs således samtycke från den andra delägaren. Det finns dock möjlighet för en bolagsman att i vissa fall säga upp bolagsförhållandet. Dessa regler återfinns i 2 kap. 24-25 §§ BL och de innebär att ett bolag upplöses. Rätten att kunna säga upp bolagsavtalet beror på om bolagsavtalet löper på obestämd eller bestämd tid, 2 kap. 24 § BL. Skulle bolagsavtalet löpa på obestämd tid har varje delägare rätt att säga upp bolagsavtalet med sex månaders uppsägningstid. Denna uppsägningsrätt är fri, vilket innebär att det inte behövs anges någon grund för uppsägningen. Skulle däremot bolagsavtalet löpa på bestämd tid kan avtalet inte sägas upp med stöd av 2 kap. 24 § BL. Bolaget inträder istället i likvidation när den avtalade tidsfristen har löpt ut. Det vanliga är dock att avtalet löper på obestämd tid.

Vad gäller i ditt fall?

Det första som du får göra är således att undersöka om det finns något avtalat mellan dig och den andra delägaren gällande försäljning av ägarandel. Om så inte är fallet blir lagens bestämmelser aktuella. Nästa steg blir att avgöra om bolagsavtalet löper på en bestämd eller obestämd tid. Skulle bolaget löpa på en obestämd tid kan du säga upp bolagsavtalet med stöd av 2 kap. 24 § BL. Istället för att bolaget då likvideras kan den andra bolagsmannen utesluta sig som bolagsman, med stöd av 2 kap. 30 § BL. I sådant fall ska du erhålla ett lösenbelopp som kan antas motsvara det som du skulle ha erhållit om bolagsskifte hade ägt rum. Om inte så sker, upplöses bolaget.

Med detta sagt hoppas jag att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några fler funderingar är du varmt välkommen att ta kontakt med oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Sara GöranssonRådgivare