Sakskada på kommunal parkeringsplats

Hej,

Jag undrar vad jag kan kräva för skadestånd av kommunen, då jag hade min bil parkerad på allmän kommunal parkering, i anslutning till parkeringen utförde kommunen ett mar jobb som resulterade i flertalet stenskott på min bil vilket kräver lackering samt rut byte

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan försöka kräva ett allmänt skadestånd från kommunen. Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada ska ersätta skadan, 2 kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207). Jag ska nedan förklara vad detta närmare innebär.

Sakskada

Du har angivit att din bil har skadats i form av flera stenskott som kräver lackering och byte av ruta.

Uppsåt eller vårdslöshet

Arbetarna har knappast haft för avsikt att skada din bil. Det kan däremot diskuteras om de har varit vårdslösa i sitt agerande. Enligt rättspraxis ska inledningsvis vikt fästas vid om den som har orsakat skadan har agerat i enlighet med normal aktsamhet. Arbetarna på parkeringsplatsen ska ha vidtagit de försiktighetsåtgärder som normalt brukat vidtas vid sådant arbete, det vill säga försiktighetsrutiner enligt sedvana i branschen. Det är naturligt att det finns bilar på en parkeringsplats och att ett arbete på en sådan plats måste utföras med stor försiktighet, framför allt med hänsyn till eventuella bilar. Parkeringen kanske till och med borde ha spärrats av under tiden som arbetet pågick.

Adekvat orsakssamband

För skadeståndsskyldighet fordras ett orsakssamband mellan arbetarnas handlande och skadan på din bil. Du har angivit att din bil har skadats till följd av arbetet på parkeringen. Orsakssambandet ska även vara adekvat, det ska ha varit rimligt förutsebart: Beteendet ska ha legat i farans riktning. Arbetarna ska alltså genom sitt sätt att handla ha framkallat en fara och den skada som du har drabbats av ska ha varit ett någorlunda typiskt förverkligande av den fara.

Vem ansvarar för skadan?

Arbetarna är arbetstagare hos kommunen och ansvarar själva endast om synnerliga skäl föreligger, 4 kap. 1 § skadeståndslagen. Huvudregeln är att arbetsgivaren (kommunen) enligt "principalansvaret" ansvarar för sakskada som arbetstagaren orsakar genom fel eller försummelse i tjänsten, 3 kap. 1 § första stycket 1 skadeståndslagen.

Frågan om din medverkan till skadorna måste också diskuteras. Fanns det skyltar som informerade om att arbete pågick? Många omständigheter kan tala för att du har varit medvållande till skadan genom att ställa bilen på parkeringsplatsen, 6 kap. 1 § andra stycket skadeståndslagen.

Eventuell ersättning

Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning och annan kostnad till följd av skadan, 5 kap. 7 § 1 och 2 skadeståndslagen.

Avslutande råd

Jag rekommenderar att du funderar på om du har varit medvållande med hänsyn till omständigheterna som rådde vid tidpunkten för skadan. Du bör också fundera på vilken bevisning du har. Kan du övertyga kommunen om att skadan inträffade på parkeringen och inte innan eller efter? Du kan ta kontakt med kommunen och framföra dina skadeståndskrav. Om skadan har inträffat på parkeringen och den inte har varit avstängd för parkering så har arbetarna sannolikt varit vårdslösa det råder ett adekvat orsakssamband mellan agerande och skada.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till.

Skadeståndslagen

Lycka till med ditt skadeståndsanspråk! Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare