Sakrättsligt skydd vid konkurs enligt KKöpL 49 §

Hej, jag har köpt virke hos en bygghandel i stan. Allt är betalt men jag kunde inte få hem alla varor på en gång. Varorna ligger i en speciell hög med mitt namn på. Nu har jag dock fått reda på att de har gått i konkurs. Riskerar jag att inte få hämta mina varor??

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Du säger inget i din fråga om du har köpt virket som privatperson, men som frågan är formulerad antar jag att det är du som privatperson som köpt virket och mitt svar utgår från det. Har du som näringsidkare köpt virket gäller inte nedanstående svar!

Inom sakrätten talar man bland annat om den sk traditionsprincipen, som innebär att en vara ska ha traderats för att man ska få sakrättsligt skydd för den. Traderat är enkelt förklarat att varan rent fysiskt övergått från säljaren till köparen, i ditt fall att du tagit virket från brädgården. Sakrättsligt skydd är enkelt förklarat skydd mot säljarens borgenärer (de som vill och ska ha betalt) vid utmätning och konkurs. Som huvudregel anses nämligen all lös egendom (till det räknas virket) som är i gäldenärens (den som har skulder, i ditt fall brädgården) besittning tillhöra gäldenären, och egendomen kan blir föremål för utmätning eller dras in i en konkurs. För att det inte ska gälla ska det framgå att egendomen inte tillhör gäldenären. Detta framgår av Utsökningsbalken (UB) 4 kap. 17 § och 18 §.

Om du köpt virket som privatperson blir Konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig, och där finns i 49 § ett förstärkt skydd som gör att kravet på tradition ovan faller bort. Enligt KKöpL blir nämligen köparen skyddad redan genom avtalet. Det som krävs är att du kan visa upp ett köpeavtal, eller ett kvitto, och att varan är individualiserad. I vissa fall är den individualiserad redan genom avtalet, och avtalet pekar ut en bestämd vara som är lätt att skilja från övriga varor. När det gäller virke gör själva avtalet inte varan individualiserad. Men i ditt fall är virket lagt åt sidan i en hög och märkt med ditt namn, och kan på så sätt anses vara individualiserad. Detta tillsammans med avtalet ger dig sakrättsligt skydd.

Kontakta konkursförvaltaren med ditt anspråk på att få ut virket.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare