FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/03/2020

Säkra ett arv vid giftermål

Hej!

Måste jag vidta åtgärder för att säkerställa kommande arv vid giftermål? Kan man skapa äktenskapsförord på pengar man förväntas få? Min mamma har cancer.

Min mamma är 97 år och det finnas en del egendom efter pappa som mamma har tagit över.

Jag har två barn från tidigare äktenskap och två systrar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om äktenskap och skilsmässa finns i Äktenskapsbalken (ÄktB), och regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄrvB). Jag kommer därför att hänvisa till dessa lagar för att svara på din fråga.

Vid en eventuell skilsmässa ska som huvudregel en bodelning ske (9 kap § 1 ÄktB). Det innebär kortfattat att man räknar ihop all egendom som de båda makarna har, och delar den lika mellan dem (11 kap 3 § ÄktB.) Om inget annat har angetts blir all egendom ni äger så kallat giftorättsgods, vilket innebär att det ska ingå i bodelningen. Dock ingår inte så kallad enskild egendom. (7 kap 1 § ÄktB).

För att säkra det kommande arvet vid en eventuell skilsmässa måste det alltså på något sätt bli din enskilda egendom. Det kan göras genom ett äktenskapsförord, eller genom att din mamma skriver ett testamente (ÄktB 7 kap 2 §).

Om du väljer att skriva ett äktenskapsförord behöver det där framgå att arvet ska vara din enskilda egendom. Ni kan till exempel välja att skriva att all egendom ska vara var och ens enskilda egendom, och i så fall behöver ingen bodelning ske vid en eventuell skilsmässa. Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen, dateras och undertecknas av er båda. Det ska sedan registreras hos Skatteverket (ÄktB 7 kap 3 §).

En annan möjlighet är att din mamma skriver ett testamente, där det ingår ett stycke avseende ditt arv där det skrivs att det ska vara din enskilda egendom. Då kommer arvet att bli enskild egendom och inte ingå i bodelningen vid en eventuell skilsmässa (ÄktB 7 kap 2 §). Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen (ÄrvB 10 kap 1 §).

Jag ser alltså två huvudalternativ för dig att säkra ditt arv inför en eventuell skilsmässa. Antingen skriver ni ett äktenskapsförord, eller så ber du din mamma att skriva ett testamente. Gällande äktenskapsförord har Lawline en onlinetjänst där man kan skriva ett sådant utifrån en färdig mall. Den hittar du här: https://lawline.avtalsrobot.se/

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare