Säkerställande av sambors arvsrätt till samboegendom

Lever idag ihop med en kvinna i ett samboförhållande i en hyreslägenhet. Vi har vuxna barn sedan tidigare äktenskap. Jag betalar samtliga utgifter i vårt boende som hyra, el, telefon, försäkringar samt de möbler, datorer m.m. som köps in till lägenheten. Hon står enbart för inköp av mat, tvättmedel o.s.v. Vi har inte samma folkbokföringsadress. Nu vill vi göra så att hela bohaget kan vara kvar hos den som överlever den andre. Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej!

Jag skulle råda er till att skriva ett inbördes testamente, där ni preciserar att vid den enas bortfall ska den andra ärva allt bohag. Testamenten har strikta formkrav, se ärvdabalken kapitel 10 och 11 (https://lagen.nu/1958:637#K10) för närmare beskrivning. Bland annat ska det upprättas skriftligen och med två vittnen.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare