Säga upp sin del av hyreskontraktet

Jag delar ett hyreskontrakt med min vuxna son jag vill säga upp min del av kontraktet kan jag det

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring hyra av lägenhet finns i Jordabalken (JB) 12 kap.

Jag förstår din fråga som att du och din son står på hyresavtalet tillsammans, och du vill nu säga upp din del och undrar om det även kommer att påverka din sons möjligheter att bo kvar.

Individuellt besittningsskydd

Genom att du delar hyresavtalet med din son, har han ett så kallat individuellt besittningsskydd om du skulle välja att säga upp din del av avtalet. Det betyder att din son har rätt att bo kvar i lägenheten på egen hand och även få hyresavtalet förlängt (JB 12 kap. 47 §).

Denna rätt har han förutsatt att hyresvärden inte har några anledningar till att inte låta din son bo kvar. Exempel på sådan anledning kan vara om din son saknar inkomst och inte kommer kunna betala hyran utan din hjälp, eller om han tidigare misskött sig på något sätt.

Hur säger man upp ett hyresavtal?

Uppsägningen kan ske antingen skriftligt eller muntligt - båda formerna utgör en godkänd uppsägning (JB 12 kap. 8 §). Om du säger upp avtalet muntligt, ska dock din uppsägelse bekräftas skriftligen av hyresvärden.

Sammanfattning

Du kan säga upp din del av hyresavtalet utan att det påverkar din sons rätt att bo kvar och och ha kvar sin del av hyresavtalet. Detta under förutsättning att det inte finns några anledningar för hyresvärden att neka din son detta. Du kan säga upp ditt hyresavtal antingen muntligt eller skriftligt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

David EkenbergRådgivare