Säga upp andrahandshyresgäst som inte betalat hyran

Hej! Jag ska hyra ut min lägenhet i andra hand under uppsägningstiden, förlängde den till 6 månader också allt är som det ska. Har skrivit på kontrakt med andrahandshyresgästen och då valt att skriva kontraktet från 180601-181130, alltså ett halvår. Nu har jag inte fått tag på den här tjejen och hon han ännu inte betalt hyran! Hon har inte heller kommit och hämtat nycklarna så nu står lägenheten tom.. min fråga är:

Kan jag riva kontraktet med henne och leta ny andrahandshyresgäst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Till att börja med beklagar jag situationen men som tur är har du stöd i lagen för att säga upp hyresgästen då denne inte betalat.

Enligt 12 kap. 42 § p. 1 Jordabalken är en hyresrätt förverkad om hyresgästen dröjer en vecka med att betala hyran. Att hyresrätten är förverkad innebär att det inte krävs någon uppsägningstid. Du kan då kan då säga upp hyresgästen (och ange att anledningen är att hyresgästen inte betalat hyran). 12 kap. 8 § Jordabalken föreskriver att detta ska ske skriftligen när hyresavtalet varat längre tid än tre månader. Det är dock alltid bättre ur bevissynpunkt att uppsägningen sker i skrift, även om ert hyreskontrakt varat en kortare tid.

Enligt 12 kap. 44 § p. 1 Jordabalken har dock hyresgästen 3 veckor på sig att betala hyran efter att denne underrättats om uppsägningen. Du ska också meddela socialnämnden i din kommun att avtalet sagts upp och anledningen till uppsägningen (dröjsmål med betalning).

Efter att dessa åtgärder vidtagits (och hyresgästen inte betalar under 3 veckors-perioden) har hyresförhållandet upphört och du kan leta efter en ny hyresgäst.

Lawline RådgivareRådgivare