FrågaFAMILJERÄTTFaderskap21/07/2013

Rykten om faderskap

Hej, Under fyra dagars tid i höstas fick jag ett anonymt sms per dag innehållande påståenden om att min man varit otrogen. I samband med detta gick en person ut i sociala medier och sa att hon skulle anmäla honom för förtal då han nekade till att ha varit otrogen. Vi valde att inte svara på något i förhoppning att det hela skulle lägga sig och rinna ut i sanden. Efter några veckor blev det lugnt och vi har inte hört något förrän nu då ett rykte startat att min man skulle vara pappa till barnet som kvinnan väntar men att han avsagt sig allt ansvar. Ingen har hört av sig till min man med någon sådan information. Min man är också mycket bestämd med att han inte varit otrogen med någon. Kvinnan är dock bekant med min man sedan tidigare men de har inte haft kontakt på flera år. Jag undrar om det finns något man kan göra eller är det bästa att låta det vara utan att själv blanda sig i och kommentera ryktena?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är svårbesvarat då beslutet ligger hos er, beroende på hur ni känner inför det hela.

Att spärra hennes nummer är en möjlighet, att byta och skaffa hemligt nummer en annan om du får irriterande sms. Hon har absolut ingen grund för förtal så som du beskriver.

Söker hon ersättning för barnet eller dylikt finns alltid möjligheten till faderskapstest, likaså om din man skulle vilja motbevisa anklagelserna en gång för alla. Det är dock något som berör din man, och beslutet borde ligga hos honom.

Om det hon säger är sant borde hon, om logisk, gått till domstol och inte media/grannskap. Jag hade varken blandat mig i eller kommenterat ryktena. Sociala medier är ingen bra plattform för denna typ av tvister.

Vad du gör med din livssituation måste vara ett moraliskt beslut du tar för dig själv eller i sammanslutning med din man.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare