Rubbat förtroende för fastighetsmäklare?

Hej!

Jag ska precis sälja min första lägenhet och har en fråga jag hoppas ni kan svara på.

Min mäklare gav tips om en flyttstädfirma i stan, han sa att jag skulle ange adress och vilken mäklarfirma som säljer för att få 10% rabatt på priset. Mäklaren får själv en % av det rabatterade priset i provision från städfirman.

Jag tycker att det verkar bra för alla inblandade, men en vän till mig sa att han läst att det är olagligt/oetiskt av mäklare att få merförsäljning under sitt uppdrag. Jag har försökt läsa mig fram i fastighetsmäklarlagen men jag kommer ändå inte fram till något som tyder på det.

Vad är det som gäller, får min mäklare göra såhär?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår från att din fråga handlar om en bostadsrätt. Vad som gäller för fastighetsmäklare regleras i fastighetsmäklarlagen som du hittar HÄR.

Vad som är aktuellt är bestämmelsen i 14§ som stadgar att en fastighetsmäklare inte får ägna sig åt verksamhet som ägnad att rubba förtroendet för honom eller henne som mäklare. Det framgår i bestämmelsen andra stycke att enbart det förhållandet att mäklaren får ersättning för en annan verksamhet än förmedling av fastigheter ska inte anses rubba förtroendet för mäklaren, under förutsättning att ersättningen är endast obetydlig.

Det andra stycket kom till för att göra det möjligt för en mäklare att bedriva viss sidoverksamhet. Det är inte ovanligt att mäklarbyråer bedriver viss sidoverksamhet. Samarbete med hemsidor som marknadsför fastigheter är vanligt. Innan andra stycket kom till så fanns det i praxis vissa undantag som gjorde det möjligt för en mäklare att bedriva viss sidoverksamhet men i samband med lagändringen ökade möjligheterna för en mäklare att bedriva sidoverksamhet. Det är möjligt att din vän har fått sin uppfattning om rättsläget innan ändringen (innan 2011)?

En mäklare måste tydligt upplysa sina uppdragsgivare om sidoverksamhet, vilket framgår av 14§ tredje stycket.

I ditt fall verkar det som att mäklaren tydligt har upplyst dig om förhållandet med städfirman. Jag har inte tillräckligt med information för att avgöra om det rör sig om obetydlig ersättning som utgår. Det framgår av förarbeten till 14§ 2st (prop 2010/11:15) att sådan sidoverksamhet som samarbete med städfirma bör tillåtas. Det bör rimligtvis i din situation vara okej för mäklaren att förfara på beskrivet sätt. Det finns ingenting i Mäklarsamfundets etiska regler som tyder på motsatsen.

Även om mäklaren skulle anses bryta mot någon etisk eller rättslig regel så kommer det inte att påverka ditt avtal med vare sig mäklaren eller städfirman i annat fall än att du skulle känna dig missnöjd med deras tjänster då deras förtroende är rubbat. Isåfall kan du kontakta Lawline för att gå vidare med juridisk hjälp. Du finner våra tjänster till höger på sidan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta mig igen om du har några fler frågor.

Joakim WahlgrenRådgivare