Risk för upphovsrättsintrång vid amatörfilm?

Hej. När jag var yngre gjorde jag och några kompisar egna videofilmer med olika tema, som action, drama och viss humor. Detta var runt millennieskiftet. I filmerna "är" ofta karaktärerna riktiga personer (som vi ogillade) och vi använder deras riktiga namn. Inte sällan är de onda nazister och liknande och säger och gör hemska saker. Vi har dessutom lagt in mycket musik (både svensk och utländsk) som sannolikt är skyddad av upphovsrätt. Nu är dessa filmer enbart avsedda att ses av denna lilla vänkrets och har inget som helst kommersiellt syfte. Är det ändå någon form av lagbrott? eller kan det klassas som konst? Vad kan hända om någon emot vår vilja sprider filmerna? att jag frågar beror enbart på om jag ska våga spara dem. Man vill inte riskera fängelse eller att behöva betala skadestånd eller böter.

MVH / Johan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Gällande situationen kring personerna ni inte gillar (som var nazister, m.m.) kan jag inte riktigt kommentera då jag behöver mer information, men det bör inte finnas något problem ur ett upphovsrättsligt perspektiv. En farhåga är väl att det kanske handlar om förtal, beroende på hur ni formulerade er, men det är nog inte fallet.

Det största problemet är att ni använder musik som ni inte har tillstånd till, som jag uppfattar det. Intrånget ligger redan i att ni la in låtarna i filmerna, som i sin tur är sparad som en kopia någonstans. Av 2 § upphovsrättslagen följer nämligen att upphovsmannen har en uteslutande rätt att bl.a. kopiera sitt verk, något som ni alltså gjorde i och med att filmerna innehåller kopior av skyddad musik. Det skulle även utgöra ett intrång "på ett annat sätt" ifall filmerna spreds till allmänheten, eftersom upphovsmannen även har en uteslutande rätt att göra sitt verk tillgängligt för allmänheten enligt samma paragraf ovan.

I helhet verkar det dock inte som att du/ni riskerar någonting. Filmerna utgör visserligen intrång i objektiv mening, men något skadeståndskrav är högst orimligt. Upphovsmän, särskilt om de utgör större bolag, brukar normalt inte bry sig om mindre intrång som sådana. Saksamma gäller fängelse/böter (som är den straffrättsliga sidan av upphovsrätten), eftersom åtal får inte väckas pga. upphovsrättsligt intrång om inte upphovsmannen anger det. Eftersom bolagen helt enkelt inte har intresse i saken kan inte åtal väckas för densamma. Jag uppfattar det alltså som att ni inte riskerar några konsekvenser.

Lawline RådgivareRådgivare