Risk för att åka fast om man bekänner brott på sociala medier

Kan man åka fast om man laddar upp en video på t.ex. Youtube där man berättar om droger man har tagit/andra brott man har begått?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det är i sig inte olagligt att ladda upp videor på Youtube där man berättar om brott man begått. Dock skulle jag inte råda dig till att göra det eftersom det finns risk att åka fast och då kan dessa videos användas emot dig i en brottmålsprocess. Att bruka narkotika är precis som du säger i din fråga olagligt (se 1 § p 6 narkotikastrafflagen).

mvh

Therese AxénRådgivare