Ringa narkotikabrott – hindrar att åka på semester utomlands?

Min granne blev häktad för ringa narkotikabrott men blev släppt igen med böter för ca 2-2,5 år sedan.

Kan han resa till Irland på semester utan problem?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person blir dömd för ett brott, registreras detta i belastningsregistret i enlighet med lag (1998:620) om belastningsregister. Frågan är om detta hindrar dig att åka till Irland på semester.

Det är transportstyrelsen som sköter säkerhetskontrollen på flygplatserna (inte Tullverket, se här). Transportstyrelsen har rätt att bli underrättad av Polismyndigheten om uppgifter i belastningsregister, bland annat när det gäller brott som anges i narkotikastrafflagen (1968:64).

Att du begått ett ringa narkotikabrott skulle med all sannolikhet inte hindra dig från att åka till Irland. Detta skulle enligt min mening kräva allvarligare förseelser för att så att säga "hamna under radarn".

Hoppas din fråga besvarades!

Lawline RådgivareRådgivare