Ringa narkotikabrott, belastningsregistret och strafföreläggande.

Hej! Jag var för ett tag sedan på en studentfest där saker och ting inte gick som planerat. Jag var ute och rökte med några kompisar på ute-terrassen och plötsligt kommer en vakt och börjar ta tag i min kompis. Han vänder sig sedan om och tar tag i mig, påstår att fimpen som jag någon sekund tidigare slängt på marken, var en joint. Han tar då med mig ut (efter att ha plockat upp fimpen), ringer polisen och jag får lämna urinprov. Det visar självfallet negativt, med tanke på att jag aldrig rökt på, men ändå får jag ett brev nu som säger att jag är misstänkt för ringa narkotikabrott (narkotikainnehav), vilket då gäller de 0,12 gram cannabis som fanns i jointen som vakten tog upp från marken. Så nu vill jag helt enkelt veta vad jag borde göra. Alternativ 1: betala en summa på 2000 kronor och hamna i belastningsregistret i 5 år (om jag har fattat allt rätt) eller Alt. 2: Skriva ett brev till åklagaren där jag berättar precis det jag sa på förhöret, sanningen om att jag inte har någon aning om vad det var för joint. Men då står det i brevet att det "troligen" kommer leda till rättegång vilket inte låter så roligt. Så vad är bäst för min framtid? Kan jag bli dömd för ringa narkotikabrott om det leder till rättegång och vakten skulle vittna emot mig och säga att "jag såg honom slänga den" eller något i den stilen? Vill också tillägga att jag, i det fallet, har tre vittnen som stod alldeles bredvid mig och såg att han tog upp det från marken. Tack så mycket! / Erik, 18 år, tidigare ostraffad.

Lawline svarar

Hej Erik! I ditt fall är det fråga om ett ringa narkotikabrott där åklagaren har beslutat att meddela ett strafföreläggande. Ett sådant har samma verkan som en dom, den enda praktiska skillnaden är att det inte blir någon rättegång. Om du väljer att skriva under detta innebär detta att du erkänner brottet som åklagaren menar att du begått och du blir skyldig för att ha begått ringa narkotikabrott, därmed får du även betala boten. I och med att du då anses ha begått brottet kommer detta framgå i belastningsregistret under fem år.

Förfarandet med strafföreläggande är frivilligt, du kan välja att låta målet prövas av domstolen. Hur domstolen kommer döma i ditt mål är svårt för mig att uttala mig om. Å ena sidan har du provet som visade på att du inte hade brukat narkotika, vilket också tyder på att du inte heller gjort dig skyldig till innehav. Å andra sidan har du vaktens vittnesmål. Om du anser dig oskyldig ska du i min mening låta domstolen pröva målet. Om domstolen skulle döma dig för ringa narkotikabrott blir påföljden, utifrån det du angett i din fråga, böter. En fällande dom skulle även i detta fall innebära att brottet då skulle framgå i belastningsregistret i fem år, vidare kan du komma att behöva stå för en viss del av dina egna advokatkostnader.

Hoppas att du fått svar på din fråga, jag önskar dig lycka till!

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare