Ringa narkotikabrott

Hej!

För 4 år sedan blev jag tagen för ringa narkotikabrott och fick betala böter för det.

Nu har jag fått chansen att börja arbeta på en grundskola efter sommaren vilket jag verkligen ser framemot. Jag är dock rädd nu att jag inte kommer få arbeta där pga belastningsregistret.

Jag har googlat runt lite och känns som jag får olika svar. På polisens hemsida står det att de främst tittar efter sexualbrott, mord, osv men att alla brott kommer synas på belastningsregistret som jag skickar in till skolan. Vissa andra sidor (som t.ex eran sida) säger att det endast kommer synas för grova brott, alltså inte ringa narkotikabrott?

Hur ligger det till egentligen? Kommer de att kunna se att jag har ett strafföreläggande pga ringa narkotikabrott eller är det endast grova brott som syns?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ringa narkotikabrott i belastningsregistret
Belastningsregistret innehåller uppgifter om det brott som är begånget och påföljden för detta (jfr 3 § lagen om belastningsregister). Den fastställda påföljden är avgörande för hur länge en uppgift om ett begånget brott ska finnas med i belastningsregistret.

I ditt fall har ett strafföreläggande för ringa narkotikabrott förelagts med böter som påföljd. Uppgift om böter ska gallras fem år efter godkännande av strafföreläggandet (17 § p. 9 lagen om belastningsregister). Det innebär således att uppgiften fortsatt finns kvar i ditt belastningsregister.

Registerutdrag i samband med erbjuden anställning inom skolan
Den som erbjuds en anställning inom skolan ska lämna ett utdrag ur belastningsregistret (2 kap. 31 § första stycket 1 skollagen). Utdraget ska vara högst ett år gammalt (2 kap. 31 § första stycket 2 skollagen).

Den som behöver ett registerutdrag för anställning inom skolan har rätt att få ett begränsat registerutdrag (jfr 9 § lagen andra stycket 2 om belastningsregister). Ett begränsat utdrag innebär att det endast ska innehålla uppgifter om domar där påföljd dömts ut för vissa angivna brott.

Det ska innehålla domar och beslut om följande brott: Mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, grovt rån samt barnpornografibrott (22 § tredje stycket förordning om belastningsregister). Det angivna utdraget finns att begära på Polismyndighetens hemsida. Polisen tydliggör även att det enbart är de angivna brotten som syns vid ett utdrag för arbete inom skola eller förskola.

Slutsats
Inför en erbjuden tjänst inom skolan har man rätt att begära ut ett begränsat utdrag. Det innebär att utdraget enbart ska innehålla uppgifter om de begångna brott som jag ovan har redogjort för. Framförallt är det grövre brott som framgår. Ringa narkotikabrott som du begick för fyra år sedan kommer således inte att framgå på det registerutdrag som du eventuellt ska visa upp när du blir erbjuden anställning i grundskolan.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare