FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/12/2020

Ringa 112 och inte få hjälp - vilket brott?

Hej. Om jag ringer 112 och personen som svarar i telefon vägrar skicka iväg en polisbil hem till mig, trots att läget är jätte allvarligt och jag riskerar dö, gör sig personen på andra sidan linjen skyldig till brott då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga!

En SOS-operatör tar emot 112-samtal och har till uppgift att förmedla rätt hjälpinstans till den som ringer. Exempelvis ambulans till den som råkat ut för en olycka eller polis till den som bland annat blivit utsatt för brott. Alltså ska en SOS-operatören utifrån en snabb bedömning av situationen skicka rätt hjälpinstans till den som ringer.

En person som ringer in under kritisk fara ska självklart få hjälp, SOS-operatören måste ta allvarligt på sådana samtal. I annat fall kan denne eventuellt göra sig skyldig till brottet tjänstefel (20 kap. 1 § BrB).

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare