Restaurangs ansvar för garderob

Hej,

Jag har hamnat i en situation där ett restaurangbesök slutade på ett dåligt vis. Jag lämnade in min jacka mot en nummerlapp(jag har bild på den) som jag sedan lämnade in när vi skulle lämna. Då fick jag en helt annan jacka som jag snabbt lämnade tillbaka och efter ett tag så kommer det fram att dom har gett ut min jacka till någon annan.

Jag pratade med samtliga avdelningar den kvällen och sa att jag kommer vid nästkommande dag när personal finns på plats för att kolla om min jacka har dykt upp.

Sedan dess har jag varit i kontakt med personal, restaurangchef och VD om mitt ärende som har sköts otroligt illa.

Dom tar all avstånd överhuvudtaget för försvinnandet av min jacka.

Garderoben var kostnadsfri men bemannad från öppning till stängning.

Restaurangchefen och VD vägrar stå för mina ytterkläder och inte det minsta tillmötesgående.

Jag har flertal mail konversationer sparade där dom erkänner att dom har gjort något fel och att jag har gjort allt som jag kan.

Vad kan jag få för hjälp av lagen? Eller är det bara ARN som jag an vända mig till för att kräva ersättning av mina ytterkläder, nycklar och hörlurar?

Tacksam för vägledning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avgörande för detta fall är om garderoben kan anses vara en bi-förpliktelse till vad du betalade för denna kväll; en måltid på restaurangen. Om restaurangen hade tagit ut en avgift för garderobsinhängningen hade fallet varit avgjort och ansvaret hade tillförts restaurangen. Så är dock inte omständigheterna i detta fall.

På restaurangen betalade du en summa. Vid första anblick kan det tänkas att denna summa enbart omfattar maten på tallriken, men det kan även argumenteras för att denna summa omfattar mer än så. Den garderobsservice du nyttjade kan tänkas ingå i detta pris, varpå du indirekt betalade en avgift för garderoben.
Mycket talar alltså för att garderobsinhängningen är en bi-förpliktelse, varpå restaurangen bär ansvaret för förlusten av jackan. Vad jag anser stödja denna uppfattning är främst det faktum att garderoben var bemannad. Likande argument följer av Högsta domstolens praxis i NJA 1983 s.701.

I fråga om lagstöd gäller för garderobsinhängning att det är fråga om en tjänst (förvaring) som utförs varvid konsumenttjänstlagen (KtjL) blir tillämplig, 1 § KtjL. Övriga bestämmelser i lagen som aktualiseras är 4 och 9 §§ som säger att tjänsten blivit felaktigt utförd samt 31 § som stadgar nattklubbens skadeståndsskyldighet.

Aksinja RönnlundRådgivare