FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/07/2018

Resa utomlands utan vårdnadshavare - krävs intyg?

Hej! Jag är 16 år gammal. Jag tänkte inom kort åka till Turkiet med min mormor och moster på semester. Mina föräldrar är skilda men jag bor hos pappa och har hans efternamn, min mamma har bytt efternamn. Det har gemensam vårdnad. Min fråga är vad behövs för att jag ska kunna resa utan vårdnadshavare, behövs det några speciella papper eller räcker det med medgivande. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt är det inga problem att resa utomlands med någon som inte är din vårdnadshavare fastän du inte är myndig, så länge ni har med er de handlingar som vanligtvis krävs för att komma in i landet.

Dock kräver flera länder och flera flygbolag att barn som reser utan vårdnadshavare ska ha med sig bevis på att vårdnadshavarna samtycker till resan. Detta är bland annat ett sätt att stoppa trafficking. Eftersom du inte ska ha med dina vårdnadshavare på resan är det alltså bra om ni har med er bevis på deras samtycke.

Olika flygbolag har olika regler för detta, likaså de länder man åker till. TUI kräver exempelvis att man ska skicka in ett intyg där föräldrarnas samtycke tydligt framgår innan resan. Vissa bolag kräver till och med att intyget bevittnas. Om ni ska flyga råder jag er alltså att kolla upp vad som gäller just för ert flygbolag.

Som utgångspunkt är det bra om ni har med er följande:

* Ditt pass och eventuellt visum

* Kopia på vårdnadshavarnas pass

* Ifyllt intyg som är undertecknat av vårdnadshavarna

Tänk på att det är viktigt att du har samtycket av bägge vårdnadshavarna, och inte bara den ena. Det är också viktigt att det tydligt framgår av intyget att det är just till Turkiet de samtycker att du ska resa och att du får resa med din mormor och moster.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor och att ni får en trevlig resa!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare