Resa med uppehållstillstånd

Kan jag åka med upphållstillstånd utan visum till länder som är inom Schengenområdet ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

När det gäller resor inom Schengenområdet krävs varken pass eller visum så länge personen befinner sig lagligt inom detta område. Att du har uppehållstillstånd i Sverige, som är del av Schengenområdet, är därmed tillräckligt för att du ska kunna resa till ett annat Schengenland. Det enda kravet är att du kan visa din nationalitet, vilket kan göras genom att visa ett identitetskort eller ett pass. Då du inte har ett svenskt pass kan du visa detta genom att uppvisa uppehållstillståndskortet tillsammans med det pass du har.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig igen för vidare frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare