Resa med tidsbegränsat uppehållstillstånd

Jag kom till Sverige från 2008 (21 år gammal). Jag har uppehållstillstånd samma typ som min mamma har (arbeta tillstånd) Jag följde min mamma helt enkelt. Nu är mitt problem är så här. Vi har nyligen fått förlängt uppehållstillstånd och det giltigt till 6 maj 2018 (ungefär 5 månader). Jag tänker åka tillbaka och besöka min familj där i Thailand under de här period som mitt visum gäller (ska vara där i 1 och halv veckan för jag har skolan). Finns det något risk att jag kommer inte blir in släpp till Sverige? För jag ska åka ensam. Jag skulle behöver mer information om detta så att jag känner mig säkra att lämna landet. För om det finns risk att jag inte kan kommer tillbaka hit då tänker jag inte åka. För att min mamma hon är oroligt att jag inte kan kommer in igen. Har ni något rekommendera?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler om uppehållstillstånd, utvisning, avvisning och medborgarskap hittar du i utlänningslagen (UtlL).

Som du vet kan ett uppehållstillstånd vara permanent eller tidsbegränsat. Ditt arbetstillstånd är ett tidsbegränsat uppehållstillstånd och det är giltigt till den 6 maj 2018.

Du kan resa in och ut ur Sverige under perioden som du har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, i ditt fall alltså fram till den 6 maj 2018. Så länge du reser tillbaka till Sverige under tiden som ditt tidsbegränsade uppehållstillstånd är giltigt är det inga problem att komma in i landet. Du måste dock ha med dig och kunna visa upp 1) ett giltigt pass och 2) ett giltigt uppehållstillståndskort (UT-kort).

Ditt UT-kort fungerar som ditt bevis på att du får vistas i Sverige. Ditt UT-kort är giltigt så länge som ditt uppehållstillstånd är giltigt, alltså till den 6 maj 2018. Har du inget UT-kort bör du kontakta Migrationsverket. För att minska stress inför resan kan du även kontakta Migrationsverket för att dubbelkolla att ditt UT-kort är giltigt. När du är i Thailand är det viktigt att du inte tappar bort ditt UT-kort eller ditt pass, eftersom de behövs för att du ska kunna få komma tillbaka in i Sverige.

Du kan läsa mer om att resa med uppehållstillstånd här. Du kan läsa mer om UT-kort här.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare