FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/07/2017

Resa med barn vid gemensam vårdnad

Hej! Vi är sambos och har gemensam vårdnad över våra två barn 1 och 3 år.

Kan mamman neka jag (pappan) från att resa 20 mil till mina föräldrar alltså barnens farmor och farfar för övernattning 1 till max 2 nätter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När föräldrar har gemensam vårdnad är huvudregeln att de ska fatta beslut rörande barnen gemensamt, se 6 kap. 13 § Föräldrabalken. Boendeföräldern (den som barnet bor mest med) har dock rätt att ensam fatta vissa beslut som rör den dagliga omsorgen. En kortare resa räknas som ett sådant beslut som kan fattas av boendeförälder ensam utan den andres samtycke. När det gäller en så kort resa som du beskriver, borde detta även gälla för den förälder som inte är boendeförälder. Du behöver alltså inte mammans samtycke för att resa med barnen, oavsett om ni bor tillsammans eller om du är boende- eller umgängesförälder, förutsatt att resan inte är oförenlig med barnens bästa.

Med vänliga hälsningar

Hanna LindstenRådgivare