FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/07/2017

Resa med barn om ej vårdnadshavare?

Jag ska resa till Turkiet en vecka med mina barn , deras mamma har ensamvårdnaden ,om jag ska Kunna resa med barnen, vad krävs det ? Vi har olika efternamn bör ni veta det här

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom mamman är ensam vårdnadshavare har hon rätt (och skyldighet) att bestämma i frågor om barnens "personliga angelägenheter" (6:11 FB). En resa utomlands är en sådan personlig angelägenhet som hon bestämmer över.

Det som krävs för att du ska kunna resa med barnen är därmed att hon accepterar att ni åker till Turkiet den vecka ni har tänkt åka. Med andra ord krävs det att du frågar henne om du får ta med barnen dit och anger vilken vecka ni har tänkt åka och att hon svarar ja.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare