Resa inom Schengenområdet med permanent uppehållstillstånd

Hej.

Jag har haft permanent uppehållstillstånd i Sverige sedan 2004 och lämnat in ansökan ansökt om svenskt medborgarskap i april 2017.

Kan jag resa inom Schengenländerna med mitt Uppehållstillståndskort?

De medlemsstater som har avskaffat sina gränskontroller vid de inre gränserna är Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Alla människor som befinner sig lagligt i Schengenområdet kan resa fritt utan att behöva visa pass när de passerar de inre gränserna. Det gäller de med uppehållstillstånd och visum i ett Schengenland och viseringsfria personer under de första 90 dagarna i Schengenområdet. Resenären måste dock kunna visa pass eller identitetskort, där nationaliteten framgår. Identitetskortet gäller för EU-medborgare.

Asylsökande kan inte resa fritt mellan länderna.

De inre gränserna är landgränserna mellan de länder som deltar i Schengensamarbetet samt flygplatser och hamnar i de fall trafiken går till och från ett annat Schengenland. Inom gränserna är det tillåtet att passera överallt och när man vill utan någon personkontroll.

De yttre gränserna är gränserna mot länder som inte deltar i Schengensamarbete. Där ska alla resenärer kontrolleras noggrant. Resenärer ska passera dessa gränser vid särskilda gränsövergångsställen och under bestämda öppettider.

Sammanfattningsvis kan sägas att du fritt kan resa inom Schengenområdet eftersom du har ett permanent uppehållstillstånd i ett Schengenland. Du måste dock kunna visa ditt uppehållstillståndskort tillsammans med ditt pass eller identitetskort från ditt hemland. Uppehållstillståndskortet kan inte användas som identitetshandling eller resehandling.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Galina KrastevaRådgivare