Resa - Förskott på arv

Om jag bjuder min ena dotter (har två stycken) på en resa (värd ca 9000 kr) måste jag då skriva ett gåvobrev att det inte ska räknas som förskott på arv när jag avlider?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som du tydligen känner till kan gåvor av olika slag räknas som förskott på arv så länge man inte har sagt något annat eller så länge inget annat framgår av omständigheterna. Även resor och liknande kan utgöra förskott på arv. Det finns dock exempelvis undantag för "sedvanliga gåvor" som "inte står i missförhållande till givarens villkor" (här). Det är inte omöjligt att en resa skulle kunna falla under detta undantag, även om en resa för 9000 kr är en ganska dyrbar "gåva".

Jag skulle ändå i vilket fall rekommendera att du skriver t.ex. någon form av gåvobrev (det behöver inte vara ett formenligt gåvobrev) där det står klart och tydligt att resan inte skall betraktas som förskott på arv. Det räcker i och för sig att man har uttalat att det inte rör sig om ett förskott, men det är alltid bättre att ha det skriftligt.

Kort sagt rekommenderar jag alltså att du klart och tydligt skriver att gåvan inte skall anses vara förskott på arv!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare