Reparationsavtal och säljarens rätt att avhjälpa

Igår lämnade jag in min cykel hos en lokal cykelreparatör för byte av bakdäck samt slang. Idag hämtade jag cykeln och cyklade Renstiernas Gata och Katarinavägen ner mot Slussen och vidare mot Gamla Stan. Efter cirka tre minuters total cykelfärd sedan reparationen lossnade däcket från fälgen. Det tog tvärstopp och jag föll omkull med cykeln mitt i trafiken bland bilar, bussar och mötande trafik. Jag fick sedan bära tillbaka cykeln ca 1,5 km till cykelreparatörens butik för att om möjligt åtgärda felet och kräva återbetalning. Jag missade också ett viktigt möte på grund av det inträffade. I butiken krävde jag pengarna tillbaka för den undermåliga reparationen som hade kunnat kosta mig livet eller lett till en allvarlig trafikolycka. Cykelreparatören vägrade betala tillbaka några pengar. Han sa att han kunde fixa däck och fälg utan merkostnad, men att betala tillbaka var det inte tal om. Han var helt orubblig på den punkten. Vad har man för rättigheter som kund i ett sånt här läge?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Du har ingått ett reparationsavtal med en cykelreparatör. Detta är en speciell avtalstyp, och jag kommer att tillämpa konsumentköplagens regler för att den uppkomna situationen ska klarna något.

Reparationen har troligtvis skett undermåligt, och detta är inget som cykelreparatören motsätter sig. Motsättningen finns i vilka påföljder som ska aktualiseras på grund av den undermåliga reparationen.

27 § i konsumentköplagen:

Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Det låter som att du vill häva köpet, men 27 § ger cykelhandlaren rätt att avhjälpa felet (reparera det på nytt) om denne utan uppskov erbjuder sig att avhjälpa felet inom skälig tid (vilket görs) och utan kostnad (vilket görs). Det ska även ske utan väsentlig olägenhet för dig. Det tycks också vara fallet, men kan diskuteras då du tycks uttrycka en viss misstro mot cykelhandlarens förmåga. Mycket talar dock för att cykelhandlaren, enligt konsumentköplagen, har rätt att avhjälpa felet.

Påföljd, så som avhjälpande, kan därutöver kombineras med skadestånd. Enligt 30 § ska cykelhandlaren betala skadestånd om   felet ligger inom cykelhandlarens kontroll (vilket det med 99,9% sannolikhet gör) eller om cykelhandlaren lämnat en särskild garanti om detta. Enligt 32 § är till exempel ersättning för utgifter samt inkomstförlust ersättningsgilla som skadestånd. Har du haft några sådana kostnader/förluster på grund av felet ska cykelhandlaren betala dessa som skadestånd.

Cykelhandlarens rätt att avhjälpa fel inskränker alltså din rätt att fritt välja påföljd. Den aktuella påföljden kan alltid kombineras med skadestånd för eventuell skada du lidit på grund av felet.

Hoppas svaret varit till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare