Renovering av hus med egna pengar (enskild egendom)

Hej

Jag sålde 2012 en gård som jag ärvde av min pappa som enskild egendom.

2013 betalade jag av alla lån på huset och totalrenoverade det för de pengarna jag ärvde.

Min fråga är nu om huset jag renoverade också är enskild egendom nu??

Mvh Malin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det snabba svaret nej, huset du har renoverat är inte enskild egendom, och här nedan kommer förklaringen:

Jag får börja med att anta att du är gift i och med att det annars är ointressant att prata om enskild egendom och giftorättsgods (bor du själv i huset ägar du ju automatiskt allt!).

När du ärver något med förbehållning om att detta ska vara enskild egendom, alltså din gård, så gäller att även ny egendom som träder in istället för denna egendom ska ses som enskild egendom (https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1). Pengarna du får från försäljningen är alltså till en början din enskilda egendom.

Men, det blir klurigare när man börjar sammanblanda enskild egendom med giftorättsgods (gemensam egendom). En gemensam bostad är enligt Äktenskapsbalken nämligen giftorättsgods (förutsatt att ni inte har äktenskapsord som säger annat eller att någon av er har ärvt huset) (https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1).

Vi kan börja med lånet som du har betalat av: Att välja att öka sitt giftorättsgods med enskild egendom, vilket är det du gör i och med att du minskar skulderna, är så att säga "frivilligt". Denna handling medför inte att du får en större ägarandel i huset.

När du investerar enskild egendom i giftorättsgods i form av renoveringar så riskerar det att ske en sammanblandning mellan enskild egendom och giftorättsgods. Man talar om att den enskilda egendomen "tappar karaktär" av enskild egendom (se NJA 1992 s. 773 (https://lagen.nu/dom/nja/1992s773)). Exempel på sådana sammanblandningar är just renoveringar och förbättringar på ett hus som är giftorättsgods. Om du har nogrann redovisning över renoveringarna och det tydligt går att separera det som har renoverats så kan man tänka sig att det fortfarande kan behålla karaktären av enskild egendom, men risken är stor att även dessa pengar har sammanblandats och blivit giftorättsgods.

Hanna KanonRådgivare