Reklamera dolt fel

Hej,

Kan er informera mig hur formulera brevet om dolda fel till tidigare ägare , hur länge måste jag vänta på svaret? Måste jag första utföra någon besiktning eller det står på säljare sidan? Hur förbereda mig till alla procedurer som gäller utvärdering av dolda fel t ex foton?

Tacksam på svaret i form av mail

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår situationen som att du har köpt ett hus eller en lägenhet. Du har nu upptäckt ett "dolt" fel. Detta fel vill du påpeka för säljaren (den tidigare ägaren), så att denna kan stå för reparationer alternativt medge prisavdrag. Ett sådant påpekande kallas inom juridiken för en reklamation. Enligt flertalet lagar måste köparen göra en sådan reklamation för att kunna göra gällande några rättigheter gentemot säljaren på grund av fel eller dylikt. Som exempel kan nämnas 32 § köplagen och 4 kap 19 § jordabalken. Innan jag ger förslag på hur du ska formulera dig i din reklamation ska jag ge lite allmänna råd. Därefter ger jag mitt förslag på formulering. Jag avslutar sedan med hur du bör tänka inför vad som sker sedan.

Det viktiga är att du är tydlig i din reklamation gentemot säljaren. Det ska tydligt framgå att du har upptäckt ett fel som du anser att säljaren ansvarar för. Det bör dessutom framgå vad du kräver från säljaren. Du bör således ange vilka följder (t.ex. prisavdrag, ersättning för reparationer, hävning eller skadestånd) du avser att göra gällande. Om du har bilder eller dylikt på felet, finns det inget som hindrar att du bifogar dessa bilder. Ett sådant bifogande kan till och med vara rekommenderat eftersom det då tydligt framgår vilket felet är. Att ta bilder är således rekommenderat. Du behöver inte göra någon besiktning innan du reklamerar. Du bör dessutom tänka på att du i efterhand kan komma att behöva bevisa att att du har reklamerat. Därför är reklamation via mail bra, eftersom det då finns bevis på vad du skickat och när du skickat det. Jag rekommenderar att du formulerar dig på följande sätt i t.ex. ett mail till säljaren.

"

Reklamation

Hej. Den XX (ange datum) köpte jag (ange ditt namn) ett hus (alternativt lägenhet om så är fallet, ange även t.ex. adress) av dig. Jag har nu hittat ett fel i objektet. Detta fel består i (beskriv vad felet består i, t.ex. fuktskada eller dylikt). Jag anser att du som säljare är ansvarig för felet. Jag reklamerar därför härmed felet. Jag förbehåller mig rätten att kräva ersättning för reparationer, att kräva prisavdrag, att häva avtalet och att kräva skadestånd. Jag vill att du kontaktar mig så att vi kan komma överens om hur felet ska åtgärdas.

(Ange kontaktuppgifter till dig)"

Det som antagligen kommer ske sedan är att säljaren hör av sig till dig. Det kan då vara så att säljaren accepterar dina påståenden och går med på att betala för reparationer eller de andra anspråk du gör gällande. Om så är fallet kommer problemet lösa sig. Om säljaren inte accepterar att åtgärda problemet eller inte går med på dina anspråk, rekommenderar jag dig att kontakta en jurist, som då kan företräda dig i frågan och utreda huruvida frågan bör hänskjutas till domstol. Du får då gärna höra av dig till mig (se min mailadress nedan) så hjälper jag dig att komma i kontakt med en jurist från Lawline.

Det finns ingen särskild tid du behöver vänta på svar, men det är såklart ändamålsenligt att du ger säljaren lite tid att tänka på saken. Du bör dock försöka kontakta säljaren (via mail eller telefon) om du inte fått svar på din reklamation inom två veckor. Om du då fortfarande inte får kontakt med säljaren rekommenderar jag dig att kontakta en jurist. Juristen kan då upprätta kravbrev och informera säljaren om att frågan kommer hänskjutas till domstol om inte säljaren samarbetar.

Tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga. Om du har kortare följdfrågor eller vill ha ytterligare hjälp från t.ex. en jurist på Lawline är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se.
Lawline RådgivareRådgivare