Reklamationstid utgår från dag och ej år

Hej, jag köpte en xbox handkontroll till min konsol. På kvittot så står det att inköpet skedde september 2017. På sistone har den tappat vissa funktioner, kontrollens knappar reagerar inte som dem ska. Jag var hos MediaMarkt där jag köpte kontrollen ifrån för att reklamera produkten och de sa till mig att 3 år har passerat för det är 2019 men för mig så är det inte 3 år än eftersom inköpstillfället skedde i September, Q3 om man ska gå långt. Hur ser det ut? Vad menas med inköpstillfälle, är det specifikt datum eller är det endast år?

Jag vet att som kund har man rätt till 3 års reklamation rätt och att så fort som möjligt kontakta när man upptäckt ett fel. Jag hade en liknande kontroll som köptes in samma år och samma dag ifrån netonnet. Samma dag som jag besökte mediamarkt för att reklamera min produkt så besökte jag netonnet för att reklamera ena kontrollen och det var inga problem hos dem men hos mediamarkt så var det ett problem.

Alltså hade jag 2 kontroller som har i stort sett samma problem. Netonnet tog emot min reklamation men det gjorde inte mediamarkt. Båda kontrollernas version finns inte längre eftersom ny version har kommit ut.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av konsumentköplagen (KköpL).

Jag misstänker att det blivit fel i din fråga antingen på antalet år garantin gäller eller när köpet skedde, eftersom september 2017 är ett och och tio månader sen, alltså långt under tre år. Den saken spelar dock inte så stor roll när jag besvarar frågan.

Säljaren svarar för alla fel i varan som fanns vid avlämnandet, som jag antar i ditt fall skedde direkt vid köpet (20 § KköpL). Fel som visar sig inom sex månader från avlämnandet antas i regel ha funnits redan vid avlämnandet, om det inte kan visas av säljaren att felet då inte fanns (20 a § KköpL). I vissa fall lämnar säljaren en garanti som gör denna tidsfrist längre än sex månader, och denna är då giltig. För fel som visar sig senare än efter sex månader – eller en längre garantitid – så antas felet motsatsvis inte ha funnits vid överlämnandet, om inte köparen kan visa att så var fallet. Den sista tidpunkt du som köpare kan reklamera din kontroll är tre år efter mottagandet, om inte säljaren lovat en längre garantitid eller liknande (23 kap 3 st KköpL).

Samtliga tidsfrister ovan räknas utifrån datum, och ej år.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare